14 ديسمبر 2008

تـكلم يا رجـل ..حتي نـعرفـك..


هكذا قالت العرب ...تكلم يا رجل حتي نعرفك
عندما يتكلم الرجل يخرج ما بداخله ...ونعرف ما يدور به،هنا وهنا فقط يمكن ان نقيمه و أن
نقدره،فمعرفه الرجال ليست بالشيئ اليسير،وكذلك قالوا معرفه الرجال كنوز.
ومن ثم لا يمكن ان نتعامل مع مجهول،نتعرف علي الشيئ قبل ان نتعامل معه ؛حتي نأمن شره ان كان شرا،و نفوز بخيره ان كان خيرا.
حين يتكلم الرجل فهو يتكلم عن همومه،ويتحدث عن نفسه .اذا تكلم نطق صدقا واذا وعد أوفي ولا يخون مهما كانت الامور.هكذا الرجال...
كان شاعرنا ابو الطيب المتنبي قد هجي احد الرجال في قصيده له .فلما سمع الرجل قصيده المتنبي أقسم ليقتلن الرجل .ولم يكن ابو الطيب من المقيمين في مكان فهو يتنقل من مكان الي مكان ...وأبن الطرطبه يقتفي أثره ويبحث عنه و ضاق المقام بالمتنبي في مصر بجوار كافور الأخشيدي فترك مصر راحلاومعه خادمه .وفي طريقه من مصر الي الشام قابله أبن الطرطبه وقد عثر علي ضالته ووصل الي بغيته آن له ان يبر بقسمه ...فشهر سيفه ونبهه خصمه لنزاله ...ولأن الشاعر يعلم ان ابن الطرطبه سينول منه بغيته وسيقتله ولي هاربا..فقال له خادمه
يا سيدي ..أولست القائل
الخيل والليل والبيداء تعرفني ...والسيف و الرمح والقرطاس والقلم
فلم يكذب الرجل نفسه وأجاب بالايجاب ...بلــي
وكانت نهايته
وقد سمي هذ البيت بالقول الذي قتل صاحبه .

هناك 12 تعليقًا:

نفرتارى يقول...

اولاً : انا سعيدة جداً انى اكون اول تعليق .
ثانياً : معك حق لابد ان المرء تكلم حتى يعرفه من حوله .. ولكن فى هذا الزمن الذى كثر فيه الرياء والنفاق وتحوير الكلام واللعب بالفاظ فلا الكلام ولا الصمت يعرف المرء .. فالان نحتاج الى بحث لكى نعرف من حولنا .

كوكب تانى
نفرتارى

نيجار يقول...

أولاً كل عيد وحضرتك بألف خير
وبجد البوست رائع ،
بس مش كل الناس بتعرفهم من كلامهم لان كتير بيبقوا كدابين وخاصة لما بيحسوا ان كلامهم هيتحاسبوا عليه ،
تحياتي لك .

kh يقول...

السلان عليكم ورحمه الله وبركاته
الموضوع جميل وطبعا الكلام ده بجد تمام تمام وده ببساطه هو التعبير عن النفس صحيح لو لم تتكلم ان أعرفك

وسلاااااااااااااااااام

fashkool يقول...

يا رئيس التحرير .. ازيك وحشتنى .. يا راجل انت مغلبنى فى مدوناتك ..اروح العزبه الاقيها من زمان وبعدين المدونه التاينه برضه من زمان قلت آجى عند حسين وامرى لله .. شاعرنا ابو الطيب اصله غبى .. هو ما لوش غير فى الشعر والخيل والبيداء دول بيقولهم لناس تانيه يقوم يعمل فيها شجاع وابو الطرطبه ما صدق ومسك بتاع البيداء وقتله بالسيفاء .. وريحنا من ابو الطيب وكلامه الكتير .. تحياتى

مجداوية يقول...

السلام عليكم

هل كانت شجاعة أم حماقةوعدم سرعة بديهة
وهل كانت شجاعة أم غرورا
وهل كانت شجاعة أم القاء نفسه فى التهلكة ؟؟؟

لكن أعتقد أن قدره محتوم بالنزال وهو ما قتله
كان المفروض يتدرب كويس قبل ما يفرض قلوعه كده
لكن عشان مأظلموش هو اتقتل غدرا بحركة مفاجئة ولا بنزال ؟؟؟


أخى الكريم للتيسير فى التعليق برجاء ازالة تأكيد الكلمة أسفل مستطيل التعليقات من الاعدادات

يعنى تمكين اشراف وتأكيد كلمة فيه ايه ؟؟؟ليه كل الاحتياطات دى


:)
جزاك الله خيرا

رئيس التحرير يقول...

الأخت ..ماجده المعداوي
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..
الشاعر كان قد تغني شعرا.ونسي ما قال ..وعندما ذكره خادمه بما قاله زمان ...لم يستطع انكار ما قال...ففي الفسحه ادعي البطوله معرفه الخيل والليل له ...وعند الجد ما خيل ولا ليل ولا رمح يعرف له طريق ..فكانت النهايه المقدره ...أعتقد انه عاد غرورا ومكابره فقتله ما قاله...هؤلاء الذين يقولون ...وفي كل واد يهيمون.
شكرا لمشاركتك الجاده ...

مجداوية يقول...

السلام عليكم

شكرا جزيلا للتوضيح ولازالة تأكيد الكلمة
ولكن أجد بعد توضيح حضرتك للقصة أن يكون العنوان
تكلم يا رجل حتى نقتلك

:)

جزاك الله خيرا استاذنا الكريم

البت المشمشية حلوة بس شقية يقول...

اولا
عايزة افقع زغروطة
لولولولوللىىىىىىىىىىى
كلمة التاكيد اتشالت
تانى حاجة
بجد يعنى مش كل الناس بيتعرفو من كلامهم
لان فيه ناس اساتذة فى الكلام والتمثيل
ومتعرفش هما دول بجد ولا ده مجرد كلام بيتزينو بيه

الموضوع عجبنى اوى بجد

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم
أستاذي العزيز
تكثيف مش تكسيف بس ما تقولش لحد ششششششششششش بصوت هادي انا بعترفلك بالغلطة الشنيعة دي ..المسامح كريم بقى

وتكلم حنى أراك ..نعم لا أعرفك حتى تتكلم فإذا تكلمت أصبت أو خبت

ادعيلي أكتر وكسف إللى هي كثف ..الدعاء لجهاد ..وربنا يتقبل من حضرتك

جهاد مشالي

صفـــــــاء يقول...

.
القصه التاريخيه سردتها بأسلوب جميل وغير ممل رغم ان محدش بيقرأ تاريخ دلوقتى وتراهم يفرون منه كأنه مرض

طبعا انا يشرفنى جدا ان رئيس التحرير بحاله يشرفنى ويقرأ لى شئ
بس برضه معرفتش حضرتك بلديتنا منين فى الصعيد
وعموما يسعدنى معرفه صعيدى ذو عقليه متميزة زى حضرتك
فى اى من المدونتين
.

ندا منير يقول...

انا معاك برده ان الانسان بيتعرف شخصيته من كلامه
وحتى لو كان كلام قليل جدا برده بيتعرف

واحد من العمال يقول...

لم يكن أبو الطيب المتنبى يعلم بالمثل القائل
( الجرى نص الجدعنه )
فلو كان يعلم.. ماكان ما جرى
وما أستمع لخادمه..
والجماعه الشعراء دول رغم سحر ووقع شعرهم على القلوب لكنهم يقولون ما لا يفعلون
------
سعدت وأستمتعت بزياره مدونتكم يارئيس التحرير
وياعمنا أعتبرنى محرر عندك
وتعالى طل طله
ولا لأنى واحد من العمال

وتقبل تحياتى ومرورى ودعوتى